Grensverleggend Botswana
Een groot, leeg land met een bijzondere natuur. Uitgestrekte
parken met veel wild, de unieke Okavango Delta, de stoffige zoutpannen
aan de rand van de Kalahari en natuurlijk het lege en droge hart
van Botswana, de Kalahari. Er wonen meer dieren dan mensen.
Route
Wij zijn Botswana binnengekomen in het noordoosten, met de boot
over de Zambezi bij Kasane. Via Nata, Gweta en de Makgadikgadi Pans
zijn we doorgereisd naar Maun. De zuidelijke route genomen rondom
de Okavango Delta en vanuit Sepupa een uitstapje gemaakt naar Seronga
aan de overkant van de Okavango rivier en een boottocht in de delta.
In het noordwesten zijn we bij Mohembo de grens overgestoken met
Namibië.
Bestemmingen
Kasane
Wij hebben slechts een bezoek gebracht aan Kasane vanwege het regelen
van nuttige zaken. We hebben er getankt, geld gehaald en boodschappen
gedaan (de supermarkten zijn niet geweldig hier, maar het noodzakelijke
is allemaal te krijgen). Verder lijkt Kasane een klein, slaperig
stadje. Het vormt wel de noordelijke entry tot Chobe National Park.
Je kunt een deel transit door het park, van Kasane naar Ngoma Bridge
om dan verder zuidelijk alsnog Chobe in te gaan. Wij hebben Chobe
helemaal overgeslagen en zijn vanuit Kasane naar het zuiden richting
Nata gereden. De weg is erg goed en je kunt veel dieren zien hier,
met name olifanten
top
Nata/Nata Sanctuary
Het dorpje Nata is niet vermeldenswaardig, maar je kunt er tanken,
overnachten en boodschappen doen. Onze reden om er te verblijven
was de Nata Sanctuary (twintig kilometer ten zuiden van Nata). In
deze hoek van de Suapan wordt in een afgeschermd gebied getracht
wild te herintroduceren. De omgeving is prachtig, hoewel we nauwelijks
wild hebben gezien. Bovendien biedt het park een makkelijke toegang
tot de Suapan, een uitgestrekte zoutpan. Helaas voor ons was de
pan na een extreem lang regen seizoen geheel overstroomd. Normaliter
zou de pan vanaf juni ongeveer droog moeten zijn. Het verblijf in
het park is goedkoop en aangenaam. Er is een toiletblok en er zijn
meerdere kleine kampeerplekken met braai en picknicktafel. Kamperen
kost 15 pula pp en dan kun je er de hele volgende dag nog blijven.
Vervoer: Eigen of gehuurd vervoer is eigenlijk noodzakelijk. Er
gaan ongetwijfeld wel bussen naar Nata (vanuit Maun en Kasane).
Er zitten lodges in de buurt van Nata die vast wel een dagtocht
in de Sanctuary kunnen regelen.
Gweta
Gweta is een klein en stoffig dorpje. De hoogstnoodzakelijke voorzieningen
zijn er aanwezig (benzinepomp, winkel en guesthouse). Het vormt
met name een goede uitvalsbasis als je naar de Ntwete pan wilt of
de grote baobabs (Chapman en Greens).
Accommodatie: Wij hebben een paar kilometer voor Gweta overnacht,
bij Planet Baobab. Een camping met mooie en fijne douches en een
leuke bar. Ze verhuren ook huisjes. De prijs is 20 pula pp (in laagseizoen
kun je afdingen en brandhout erbij regelen). Een leuke plek en ideaal
voor een dagtochtje naar de Ntwete pan.
Eten: Wij hadden eigen eten bij ons.
Bezienswaardigheden: Ons eigenlijke doel was Kubu Island, een voormalig
eiland in ten zuiden van de Sua en Ntwete pannen. Door het slechte
weer werd er gezegd dat dit eiland onbereikbaar was. Het is moeilijk
om goede informatie te krijgen, want achteraf hebben we mensen gesproken
die er wel naartoe zijn geweest. Genoeg eten en drinken meenemen
en gewoon proberen dus. Neem meerdere kaarten mee, een kompas en
als je hebt, een gps. Datzelfde geldt voor een bezoek aan de Ntwete
pan vanuit Gweta. Er is namelijk niet een weg, maar honderden bandensporen.
Een goed richtingsgevoel is wel noodzakelijk. Behalve de pan zelf
staan er twee grote oude baobabs. De grootste, Chapmans, hebben
wij gezien en is de moeite waard. Met zijn 25 meter in omtrek echt
een gigant. Het heeft geen zin om in Gweta te vragen waar je naartoe
moet, want niemand begrijpt waar je het over hebt. Dit is in een
dag prima te doen.
Vervoer: Eigen vervoer is bijna wel noodzakelijk. Er komen wel doorgaande
bussen langs de weg Nata-Gweta-Maun. Wellicht dat je kunt uitstappen
in Gweta of bij Planet Boabab (ongeveer een kilometer vanaf de grote
weg). Bij Planet Boabab kun je wel een tochtje regelen met hun auto
(geen idee van de prijzen). Je kunt hier ook een gids huren die
met je meegaat in je eigen auto, zodat het allemaal wat sneller
gaat (geen idee van de prijzen).
top
Maun
Een sfeerloos stadje, waar wel veel te regelen valt en te koop is.
Het is de grootste stad in het noordwesten en is de uitvalsbasis
voor alles wat met de delta te maken heeft. Er wordt druk gebouwd
en er zijn meerdere winkelcentra. Mocht je een dokter nodig hebben,
het Delta Medical Care Centre komt heel professioneel over.
Accommodatie: Een absolute aanrader voor kampeerders is het Sedia
Hotel, zo'n 8 kilometer ten noorden van de stad. Voor slechts 10
pula pp sta je op een ietwat stoffige camping langs de rivier, heb
je heerlijke, altijd warme douches tot je beschikking en kun je
gebruik maken van de faciliteiten bij het hotel zelf (zwembad, bar,
internetcafe). Wij zijn hier een paar daagjes blijven hangen. Ga
niet af op wat de Lonely Planet zegt in dit geval.
Eten: Wij hebben telkens zelf gekookt, want de supermarkten liggen
vol met lekkers hier. Maar je kunt ook eten in het bar/restaurant.
Niet super duur geloof ik.
Email: Er zit een internetcafe bij het hotel, dat prima werkt. De
zijn kosten gunstiger als je er wat langer gebruik van maakt (10
pula voor 15 min. en 30 pula voor een uur).
Bezienswaardigheden: De meeste activiteiten zijn geconcentreerd
rondom de Okavango Delta. In Maun zelf is wel een klein museum,
maar verder niet zo heel veel. Als je vanuit Maun een Okavangotocht
boekt, moet je een keuze maken tussen wel of niet in het Moremi
National Park gedeelte. Als je wel naar het national park wilt,
moet je denken aan prijzen vanaf zo'n 500 dollar (op een camping
voor drie dagen en in een lodge per dag!). Als je niet naar het
National Park wilt en het dan vanuit Maun op z'n goedkoopst wilt
regelen dan kun je het beste een driedaagse tour boeken bij Audicamp
voor 125$ per persoon. Wij hebben het heel anders aangepakt, dat
kost meer tijd maar minder geld. Zie voor alle informatie over de
delta Tips en Wetenswaardigheden 'De Okavango Delta'.
Een andere optie is een vlucht boven de delta. Je huurt een vliegtuig
af voor drie personen (ongeveer 120 dollar) of voor vijf personen
(160 dollar incl luchthavenbelasting). Als je een groepje bij elkaar
hebt, ga je naar Mack Air tegenover het vliegveld in Maun en boek
je een vlucht. Het schijnt het mooist te zijn op het einde van de
middag (16.00 uur). De vlucht duurt een uur en gaat over de delta
en Moremi National Park. Leuk om te doen, zodat je een beetje een
idee krijgt hoe de delta eruit ziet.
Vervoer: In Maun is goed te komen met bussen, omdat het een knooppunt
is. Er gaan ook snelle shuttlebussen vanuit hier naar Windhoek.
Vanuit het hotel naar de stad en visa versa kun je vaak wel een
lift krijgen of je moet met een minibusje.
top
Sepupa
Sepupa is een klein minidorpje aan de westkant van de delta. Het
dorp zelf is niet vermeldenswaardig, maar vanuit hier kun je een
boot nemen naar Seronga aan de overkant van de Okavango rivier (vanuit
daar kun je Okavango tochten regelen). Als je vanuit het noorden
van Namibië (west Caprivi) komt, is dit een van de eerste leuke
overnachtingsmogelijkheden.
Accommodatie: Het is prima overnachten bij Swamp Stop. Prima douches,
grote campsite, bar met tv en de mogelijkheid om je auto hier gratis
te laten staan als je een paar dagen de delta in gaat. De kosten
bedragen 20 pula per persoon. Zij organiseren ook tochtjes in de
delta en transits naar Seronga, maar zijn erg duur. Bij de afslag
vanuit de grote weg naar het dorp, staat de camping al aangegeven.
Bij het begin van het dorp staat een bordje waar je rechtsaf moet.
Dit zandpad duurt langer dan je denkt. De camping zit naast de boatlanding.
Eten: Wij hadden eten bij ons vanuit Maun. Laatste plaats met een
supermarkt is Etsha 6.
Bezienswaardigheden: Bij de Swamp Stop kunnen ze allerlei tochtjes
regelen, ook visuitstapjes. Maar wij vonden de prijzen veel te hoog.
Om goedkoop de delta in de kunnen hebben we de community boat genomen
naar Seronga. Ze geven niet zo heel veel informatie over Seronga,
maar ze hebben natuurlijk liever dat je het bij hun regelt.
Vervoer: Naar mijn idee is er bijna geen openbaar vervoer naar Sepupa.
Het beste is eigen vervoer of liften. De laatste benzinepomp vanuit
Maun gezien is Etsha 6, zo'n 20 kilometer voor Sepupa. De snelste
manier om naar Seronga te komen, is een boot. De vertrektijden van
de communityboot zijn erg onregelmatig. Meestal gaat de communityboot
dagelijks, met uitzondering van zon- en feestdagen. De andere boten
gaan naar gelang er klanten zijn, er benzine is en de eigenaar zin
heeft om te varen. Soms gaat er drie dagen geen boot! Gewoon 's
ochtends gaan vragen bij de steiger of er een boot gaat en hoe laat.
De prijzen verschillen met de grootte van de boot, meestal 15 of
20 pula pp, maar soms ook wel 40 pula pp. De boatlanding is verder
naar rechts langs de rivier, als je bij de camping met je gezicht
naar de rivier staat. De tocht duurt ongeveer een uur à anderhalf
uur.
Het is ook mogelijk om met de auto te gaan, maar dat kost een paar
uur over zand- en hobbelwegen. Vanuit Sepupa naar het noordwesten,
met de autoferry (tot 18.00 uur) in Mohembo over en dan naar het
zuiden langs de rivier naar Seronga. Er is nergens onderweg benzine
te krijgen. Liften is mogelijk.
top
Seronga
Een uitgestrekt stoffig dorp, waar je nog een redelijk authentiek
dorpsleven aantreft. Er is een winkel en een bakkerij, dus je kunt
hier in elk geval aan eten komen. Voor het regelen van en tocht
in de delta moet je vragen naar de Okavango polerstrust, die zit
in het hart van het dorp en iedereen kent het.
Accommodatie: De polerstrust heeft ook een campsite onder beheer,
aan het water van de Okavango. Basic, maar er is een toilet en een
bushdouche met warm water van het vuur. Voor brandhout wordt gezorgd.
Het kost 15 pula pp. Het is loopbaar van het dorp naar de campsite,
maar het is een flink stuk en het rulle zand maakt het niet gemakkelijk.
De polerstrust kan een transfer verzorgen (maar dat kost 40 pula
pp).
Eten: Wij hadden eten bij ons. Maar er is een kleine supermarkt
en een bakkerij. Er is ook een restaurant in het dorp, maar dat
functioneert meer als bar dan als restaurant. Na je kanotocht kun
je je inschrijven voor een traditioneel diner, dan op de camping
door vrouwen uit het dorp wordt klaargemaakt (met vis en waterlelies).
Bezienswaardigheden: Hier kun je bij de Okavango Polerstrust een
mokorotocht in de delta regelen, net voor hoeveel dagen als je dat
wilt. Kosten zijn 120 pula per boot die geschikt is voor twee personen
(af te dingen naar 100) en 15 pula pp per nacht om te kamperen.
Drie dagen met twee personen (incl drie nachten kamperen) kost dus
390 pula (ongeveer 80$). Zie verder bij Tips en Wetenswaardigheden
'De Okavango Delta'.
Vervoer: De meest snelle manier om naar Sepupa te komen is de boot
(als er tenminste een boot gaat). Net zoals de boottijden vanuit
Sepupa onregelmatig zijn, zijn ook de boten vanuit Seronga terug
naar Sepupa onvoorspelbaar. Meestal gaat de communityboot dagelijks,
met uitzondering van zon- en feestdagen. De andere boten gaan naar
gelang er klanten zijn, er benzine is en de eigenaar zin heeft om
te varen. Soms gaat er drie dagen geen boot! Vanaf 's ochtends vroeg
wachten bij de steiger en zien wat er van komt. Er gaan ook auto's
en vaak kun je tegen geringe betaling wel een lift regelen, maar
de meeste auto's gaan 's ochtends als je op de boot zit te wachten.
Tenslotte kun je nog invliegen vanaf Maun, maar ik heb geen idee
wat dat kost. Je bent dan wel in een uur van Maun direct in Seronga.
top
Kosten
De munteenheid in Botswana is de pula. Eén pula bevat 100 thebe.
De koers in juli 2000 was 5 pula tot een dollar. Pula staat trouwens
voor regen en thebe voor waterdruppel. Water is kostbaar in de woestijn!
Je kunt in Botswana kosteloos geld op nemen met de Visakaart aan
het loket en er zijn ook pinautomaten voor je creditkaart. Ook kun
je in veel winkels en bij Shell tankstations met je Visa betalen.
De gemiddelde prijs voor een camping is 20 pula, ofwel 4$ per persoon.
Als je je eigen eten kookt en niet al te luxe spullen koopt, kun
je avondeten van 10 a 20 pula met zijn tweeën. Benzine is niet duur
is Botswana, namelijk rond de 2 pula per liter (minder dan een halve
dollar).
Veiligheid
Botswana is naar ons idee een erg veilig land. Zoals altijd hebben
we echter vermeden om 's avonds na donker te rijden of buiten de
camping te gaan. Je hoort ook niets over overvallen, diefstallen
etc.
top
Tips en Wetenswaardigheden
Eigen vervoer
Het is heerlijk om in Botswana eigen vervoer te hebben. Alle activiteiten
liggen per definitie buiten de grote steden en zijn niet of nauwelijks
met het openbaar vervoer te doen. Het schijnt overigens dat je wel
makkelijk kunt liften in Botswana. Er zijn geen kosten aan verbonden
om je auto naar Botswana mee te nemen. Je moet wel verplicht een
verzekering afsluiten die je kunt kopen aan de grens. Heb je net
als wij een internationale verzekering voor een aantal landen in
Afrika, dan kan het zijn dat ze moeilijk gaan doen. Geduldig volhouden
dat je verzekerd bent en dat je nu geen geld hebt. Wij moesten van
de douane dan maar een verzekering kopen bij de grens waar we Botswana
uitgingen. Niet dus, daar hebben ze niet eens onze papieren ingekeken.
De doorgaande wegen zijn bijzonder goed, de benzine is goedkoop,
maar de afstanden vrij groot. In plaatsjes van redelijke grootte
kun je altijd tanken, maar wat jerrycans voor de lange afstanden
kunnen geen kwaad. De Shell geeft een kaart uit van Botswana door
Victoria Rood, dit is een erg handige kaart waar ook alle tankstations
op staan (deze zitten soms in het dorpje en zijn dan niet vanaf
de doorgaande weg zichtbaar).
Maak je auto goed schoon na een bezoekje aan de zoutpannen, het
zout levert een aanslag op je lak.
top
De Okavango Delta
Hoewel de meeste informatie over de delta ook al vermeld staat bij
de betreffende bestemmingen, hierbij een overall overzicht.
De eerste keuze is of je de delta wilt zien binnen het Moremi National
Park. Het verschil met de rest van de delta is dat hier veel meer
dieren zitten. Gaat het je met name om de sfeer in de delta, dan
is een kanotocht buiten het nationaal park in principe voldoende.
Als je kort de tijd hebt zijn er twee opties, een tour boeken bij
Audicamp en dan wordt alles vanuit Maun voor je geregeld. Of je
boekt een vlucht naar Seronga en daar regel je zelf een tocht bij
de polerstrust. Heb je veel tijd en weinig geld, dan kun je het
beste helemaal om de delta heen rijden, naar Sepupa en daar de boot
nemen naar Seronga. Of, als je een eigen auto hebt en die perse
helemaal mee wilt nemen, je rijdt naar Seronga via Mohembo.
Prijsverschillen
- Drie dagen in Moremi Park, vanaf 1000$ voor twee personen
- Drie dagen buiten het park vanuit Maun, 250$ voor twee pers.
- Drie dagen buiten het park vanuit Seronga, 80$ voor twee pers
Alle drie de opties gaan uit van kamperen, waarbij je zelf een tent
en slaapspullen moet meenemen evenals eten en kookspullen voor de
dagen dat je de delta in gaat. Officieel mag je niet meer dan 10
kilo meenemen en anders moet je een extra boot huren voor je bagage.
Neem ook iets mee om water te filteren en ook zonnebrandcrème en
een petje zijn onmisbaar.
De reden dat je in Seronga zoveel minder betaald is dat er geen
geld blijft hangen bij de toeristenindustrie. Je betaalt de polerstrust,
maar het geld voor de mokoro gaat rechtstreeks naar de poler en
alleen het campinggeld blijft in de organisatie. Je steunt dus ook
een beetje het goede doel als je rechtstreeks bij de trust boekt.
Er zijn genoeg polers aanwezig in Seronga, je kunt vaak dezelfde
dag nog weg. Door milieuvriendelijke maatregelen zijn de mokoro's
tegenwoordig van polyester. Ook tijdens de tocht in de delta wordt
alles op natuurlijke wijze achtergelaten en wordt afval mee terug
genomen. De mokorotochten worden afgewisseld met bushwalks op de
eilanden. De sfeer in de delta is prachtig, zelfs als je geen wild
ziet. Een vlucht over de delta (zie Maun) is een leuke aanvulling
op een mokorotocht (omdat je van bovenaf de delta kunt zien), maar
moet niet gedaan worden ipv een mokorotocht. Dat is namelijk een
ervaring op zich.
top
Wat wij niet hebben gedaan
Zoals altijd zijn er wel weer dingen die wij niet hebben gedaan,
maar van andere reizigers wel positieve reacties krijgen: Chobe
National Park en de Kalahari. Chobe is een van de grootste parken
van Botswana en zit naar verluid boordevol met dieren. Het is een
groot park en niet heel erg toegankelijk gemaakt. Dat betekent dat
een 4wd eigenlijk wel noodzakelijk is, evenals voldoende eten en
drinken. Het is mogelijk om een klein stukje transit door het park
te rijden, het uiterste puntje in het noorden. Maar als je vanuit
Zambia door Chobe naar Maun wilt rijden kom je niet onder de parkentree
uit.
De Kalahariwoestijn beslaat een groot deel van centraal Botswana.
Je ziet er altijd wel iets van, maar om door het hart te rijden
heb je minimaal twee auto's nodig, een gps systeem en voldoende
jerrycans met water en benzine. Het schijnt wel een onvergetelijke
ervaring te zijn. Overigens bestaat niet de hele Kalahari uit zand,
veelal zie je kiezels, verdort gras en kleine struikjes.
top
|