home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend prikbord

home

India 5/7

vorige /volgende

   
 

(12/02/00)

De geur van verbrand vlees

Er branden meerdere stapels.
Sommige net aangestoken, andere al bijna tot as verworden. Van een brandstapel rolt een been, precies bij de knie doorgebrand. Het wordt bovenop de stapel gegooid. Je kunt zien dat het vel eerder knapt en schroeit dan het onderliggende weefsel. Er ontstaat een grillig patroon, alvorens het geheel goed vlam vat. Elders wordt een romp flink opgepord tot die opnieuw begint te gloeien. Een hond warmt zich eens goed bij het vuur en één van de koeien weet nog net een verse bloemslinger van een lijk te eten dat klaar ligt voor de stapel.

De sfeer is hier heel anders dan in Pashupatinath in Nepal. Daar word veel aandacht besteed aan de ceremonie. Dit is echter Varanasi, 24 uur per dag vinden hier verbrandingen plaats. Business as usual. De geur van verbrand vlees is langs de oever van de Ganges zeer doordringend aanwezig.

As in mijn haar
Varanasi is als een grote poel, waarin je wordt ondergedompeld zodra je langs het water loopt. Het gebied langs de rivier bestaat kilometers lang uit trappen, de zogenaamde ghats, die het water in leiden. Niet alle trappen zijn het zelfde, want elke ghat behoort bij een ander gebouw, een andere eigenaar. De trappen verschillen elke paar meter van hoogte, dikte en kleur. Als je langs oever van de rivier kijkt geeft dit, enigszins vervaagd in de mistige en rokerige lucht, een mistiek kleurrijk beeld. Sommige ghats zijn privé, dat stukje aan de rivier behoort toe aan een rijke Maharadja. Meestal staat er bovenaan de trappen een prachtig en rijkelijk gedecoreerd paleisachtig optrekje. Andere ghats zijn voor iedereen toegankelijk en behoren bijvoorbeeld bij een bepaalde tempel. Midden in het centrum ligt de Manikarnika burning ghat, de grootste crematieplaats hier in Varanasi. Rondom zijn tegen de huizen enorme hoeveelheden brandhout opgestapeld. Ook liggen er tientallen boten afgemeerd met nieuw aangevoerd hout. Op de kade staat een grote weegschaal, waar het hout per brandstapel wordt afgewogen. Het is een drukte van belang. Eigenlijk wil ik niet blijven kijken, maar toch blijf ik heel gebiologeerd staan. Totdat de wind draait, de warme lucht in mijn gezicht waait en er stukjes as in mijn haar blijven hangen. Tijd om verder te lopen!

Schuimbekken
Dagelijks komen er vele Hindu's naar Varanasi om zichzelf en hun kleren te reinigen met heilig water uit de Ganges. Vanaf zonsopgang worden de trappen dan ook bevolkt door honderden mensen. Sari's in alle kleuren van de regenboog liggen te drogen op de trappen, mensen soppen zich helemaal in en dompelen zich onder in de rivier. De tanden worden gepoetst met hun vingers en rivierwater, niets reinigt natuurlijk beter dan Ganges water. Het schijnt niemand te deren als er een opgeblazen kadaver van een koe of een lijk komt langsdrijven. Tussen de mensenmassa lopen net zo veel dieren over de ghats; heilige koeien, geiten, agressieve apen en schurftige honden. Soms verbaas je je erover dat ze hier in leven kunnen blijven. Maar stadskoeien eten alles, het schuim staat ze af en toe op de mond en de meeste koeien zijn heftig aan de diarree. Het is af en toe glibberen op de trappen. Maar er wordt aan gewerkt, want de mest wordt overal door kinderen met hun handen van de kade geschraapt. Ze zitten soms tot hun ellebogen onder de drek. Het wordt op een grote hoop bij de moeders gegooid die de mest samen met wat droge bestanddelen vermaken tot poepkoeken. Deze worden op de ghats tussen de schone was gedroogd en dienen als brandstof of huisisolatie.

Op de drukke ghats in het centrum zitten masseurs, sieraden verkoopsters en theestalletjes. Overal worden ceremonies uitgevoerd door beschilderde mannen. De lucht ruikt hier naar wierook. Overal zitten Saddhoes, allen op spirituele zoektocht en met al die goedgelovige en goedgeefse pelgrimgangers is het hier goed vertoeven, qua eten en geld. Als je in een bootje langs de oever vaart kun je alles goed op je laten inwerken. Op sommige plaatsen lijkt wel een Zandvoort aan de Ganges. Een enorme mensenmassa, alle kleuren van de regenboog, krioelt door elkaar heen. Uren kun je hier naar kijken.

Een ei hoort er bij
Toch heeft niet elke favoriete pelgrimsplaats dezelfde ranzigheidsgraad. Zoals het in Varanasi intens naar barbeque ruikt, hetzij net iets doordringender, is in Pushkar het vlees geheel verbannen. Pushkar ligt aan een meer en ook hier zijn de ghats bevolkt met pelgrims. Hele serieuze gelovigen. De aanwezigheid van toeristen op de trappen wordt als storend ervaren. Er heersen hier bijna Islamitische voorschriften, want er wordt je gevraagd om armen en benen bedekt te houden.

Heel Pushkar is streng vegatarisch en op de menukaarten staan zelfs geen eieren. De bereidingswijze van gerechten waar normaliter eieren in zitten, roept dan ook de nodige vraagtekens op. De ei-loze pannekoek is in elk geval niet te eten. De ei-loze omelet hebben we daarom maar niet eens geprobeerd. De sfeer in Pushkar is erg 'mellow'. De aanwezigheid van vele serieuze gelovigen, leidt eveneens tot de aanwezigheid van vele westerlingen die zich ook 'serieus' in India verdiept hebben. In de vele winkeltjes wordt geanimeerd geintegreerd met de locale bevolking en op straat worden de toeristen voorzien van hennapatronen op handen en voeten. Menige hotelkamer wordt semi permanent bezet door mensen die 'onderzoek' doen, kunst maken of anderszins deel uitmaken van de incrowd.

Erotische topprestatie
In Pushkar heerst een woestijnachtig klimaat; 's ochtends en 's nachts is het hier ijzig koud. Gedurende de dag kan de temperatuur oplopen tot grote hoogte. Het is dan te heet om volgens voorschriften geheel ingepakt in de tuin te gaan zitten. Zeker als je net in Khajuraho bent geweest. Daar staan zo'n 20 tempels die van onder tot boven voorzien zijn van bloot beeldhouwwerk. Erotische sculptures met een net woord. Maar het geheel ontstijgt het kaliber van gewone wulpse vrouwtjes. Er zijn regelrechte orgien afgebeeld, compleet met een man die een paard van achteren neemt. Ook in de oudheid hadden mensen bestiale neigingen, zo kun je in Khajuraho ervaren. Een dergelijke frivoliteit en openheid laat zich moeilijk rijmen met de strenge ondertoon in het honderd kilometer verderop gelegen Pushkar. Er gaan meerdere theorieën schuil achter de heftige carvings van Khajuraho. Sommige zeggen dat het een weergave is van de dagelijkse activiteiten in de paleizen van de Maharadja's. Andere zeggen dat het een vorm van sexuele voorlichting is. Ik kan je vertellen dat deze voorlichting zeer zeker een stapje verder gaat dan de functionele sexuele voorlichting die ik vroeger op school heb gehad.

Dehli Dentist
Johan heeft ook voorlichting gehad. Dat wil zeggen bij de tandarts in Dehli. Zijn tandenborstel en poetsgedrag waren niet juist volgens meneer Oberoi. Een bezoekje aan de tandarts was gepland omdat Johan enige weken geleden een halve kies was kwijtgeraakt. Gevalletje van een iets te harde rijstkorrel! Nadat de kies is gerestaureerd, leert nadere inspectie dat er diverse vullingen in slechte staat verkeren. Omdat het er hier vrij professioneel uitziet, gaat Johan maar voor de volledige aanpak. Het enige dat ik wat minder professioneel vind, is dat de deur tussen de behandelkamer en de wachtkamer gedurende de behandeling blijft openstaan. Nu ben ik de enige die daar zit, maar het is toch geen prettig gezicht om Johan's bergschoenen telkens te zien opveren als de boor aangaat (een verdoving zou de toch al fikse behandelingskosten nog hoger hebben gemaakt). Op het eind van het bezoekje vertrouwt de tandarts ons toe dat onze koningin met kerst op bezoek was in India en dat hij nog 'iemand' van de delegatie heeft behandeld. Met de kwaliteiten van de heer Oberoi zal het dus wel goed zitten.

Om de aandacht van de pijnlijke kaken af te leiden, gaan we naar de bioscoop. We kiezen voor een echte bollywoodfilm. ('B'ombay is het Indiase Hollywood) Een typische Indiase film, met vooral veel zang en dans. Bij ons zou "Hum Saath-Saath Hain" dan ook als een musical geclassificeerd worden. Er is geen ondertiteling, maar het plot laat zich makkelijk raden. De setting is een hele rijke en gelukkige familie. Het ene feest na het andere passeert de revue. Om de rijkdom van de familie te laten blijken, verschijnt pa midden in een enorme dansscène met een laptop computer. Tijdens een gezellig samenzijn in de stijlvol ingerichte huiskamer, staat er een enorme magnetron op het sjieke houten dressoir. Met een flinke sticker van de witgoedfabrikant erop. Gelukkig kun je gedurende deze avondvoorsteling onbeperkt in- en uitlopen. Dat moet ook wel met al die jankende babies en zeurende peuters in de zaal. Wij vluchten na twee van de drie uur. Ter afsluiting nog even een lekkere geroosterde hamburger bij Mc Donalds scoren. Hmmm! (even niet aan Varanasi denken). Gezien de heiligheid van de koe, adverteert Mc Donalds hier met de kreet: 'Our burgers contain no beef'!

top

home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend