Dit onderdeel zal zich in de loop
van de reis wel steeds verder uitbreiden. Bij voorbaat wat handige
tips voor op reis. Niet perse voor alleen een langdurige reis, maar
als je op reis bent in verwegistan in het algemeen.
Tijstippen
- Probeer als het enigszins kan om op een bestemming niet te laat aan te komen. In de ochtend tot vroeg in de middag is het meest ideale. Ten eerste heb je dan de meeste kans dat er plek is in het hotel/guesthouse van je keuze. Bovendien heb je wat meer tijd om verder te kijken als het niet bevalt. Ook kun je veel beter zien waar je terecht komt! Het wordt vaak vroeg donker en de lichtvoorzieningen zijn niet altijd even geweldig.
Prijzen
- Misschien overbodig om te zeggen, maar je kunt ervan uitgaan
dat je overal moet afdingen Begin met een prijs onder de helft
van wat degene aanbiedt. Het ook een soort spel dat je mee moet
spelen en het is de bedoeling dat je dichter bij elkaar komt.
Als je iets boven de helft van de oorspronkelijke prijs komt,
kun je er meestal vanuit gaan dat je redelijk zit. Een goede truuk
hierbij is de weglooptruuk. Als je denkt dat degene niet genoeg
zakt, ga je weglopen. Zolang hij je nog terughaalt en achter je
aankomt: is de prijs dus nog niet te laag!
- Wellicht zijn soms puur westers georienteerde dure winkels met
prijskaartjes daar een uitzondering op. En natuurlijk echte westerse
landen.
Bagage
- Een dagtasje is onontbeerlijk. Sowieso heb je te allen tijde een fles met drinkwater bij je. Verder hebben wij nog een hele lading standaard bij ons. Bijvoorbeeld regenjassen, trui of lange broek, zakmes, diareepillen en pijnstillers, droge koekjes oid voor als je niet op tijd iets te eten kunt krijgen, reisgids en eventueel een taalgids, pen en papier, dagboek, zaklamp, eventueel een klein verbandsetje, zonnebril, etc.
- Behalve een moneybelt hebben wij ook altijd een buidel bij ons, waar het daggeld in zit en andere kleine dingen, zoals malaria pillen, muggenolie en muggenbetenspul.
Busreizen
- Bereid je altijd goed voor op lange busreizen. Het begint er al mee dat ze altijd veel langer duren dan ze van te voren hebben gezegd. In plaats van een uurtje of twaalf zit je al snel 24 uur!
- Probeer als het enigszins kan om naast andere reizgers te gaan zitten. De plaatselijke bevolking rookt, laat afval zo uit de mond op de grond vallen, moeten ook vaak overgeven, hangen de plasdoeken van hun babys over de leuning te drogen etc. Om omgevingsgeluiden af en toe af te kunnen sluiten, vind ik persoonlijk een walkman absoluut het einde!
- Zorg voor wat eten onderweg (daar komen de droge koekjes weer van pas) en genoeg water.
- Ook kan het zeker 's nachts erg koud zijn, zeker in Airco bussen en als je door de bergen rijdt. Neem dus wat warmere kleding mee de bus in of zelfs een slaapzak. Onderweg kun je namelijk meestal niet meer bij je bagage.
Souvenirs
Misschien geen doel op zich, maar een leuke bijeenkomst is de aankoop
van souvenirs. In het begin kochten wij met name kleine dingetjes.
Dit omdat dit vaak goedkope souvenirs zijn én omdat ze weinig plaats
innemen in je rugzak. Toch zijn wij daar een beetje van teruggekomen.
Vaak blijkt na terugkomst in Nederland dat je al die kleine prulletjes
toch eigenlijk maar niets vindt. Wat we nu vaak doen is slechts
één souvenir kopen in een land, maar dan iets meer geld uitgeven
en iets meer ruimte op offeren. Zo hebben we nu een prachtige natuurstenen
sculptuur van een Maya-hoofd en houten Apsarabeeld.
Waar
we ook van geleerd hebben is om het kopen van souvenirs uit te stellen
tot het einde van de reis cq het verlaten van een bepaald land.
Zeker als je onderweg iets ziet, dat je echt graag wilt hebben,
dan moet je dat meteen kopen. Het is niet verstandig om ervan uit
te gaan dat ze het 'in het noorden' of 'in de volgende stad' ook
wel hebben. Veel koopwaar en dus ook souvenirs, zijn heel lokaal
gebonden. Een reden hiervoor kan zijn verschillen tussen plaatselijk
bewoners, maar ook simpelweg de aanwezigheid van bepaalde grondstoffen.
Daar waar veel jade wordt gevonden, zullen veel jade beeldjes worden
verkocht. Maar elders in het land wellicht weer niet.
Daarnaast is het zo dat als één iemand in het dorp meloenen verkoopt,
waarschijnlijk het hele dorp (alleen) meloenen verkoopt. Als een
verkoper je een jade beeldje aanbiedt, kan het dus handig zijn om
nog wat meer winkeltjes te bezoeken, omdat er ongetwijfeld meer
jade beeldjes worden verkocht.
top
Inpakken
Het blijft altijd een probleem om zo min mogelijk spullen mee te
nemen. Ook ons streven is altijd om nog ruimte over te hebben in
de rugzak bij het begin van de reis en toch zeker niet meer dan
10 tot 12 kilo mee te nemen. Nu moet ik zeggen dat ons dat nooit
helemaal lukt. Wel zijn er enkele handigheidjes om meer ruimte te
houden (of meer mee te kunnen nemen). In plaats van kleding op te
vouwen, scheelt het ruimte als je alles oprolt. De rolletjes kleding
kun je gemakkelijk overal tussen stoppen. Ook zijn er zogenaamde
perszakken te koop. Hier kun je kleding mee samen persen, waardoor
het veel minder ruimte inneemt (qua gewicht maakt het helaas niets
uit). Wij wilden bijvoorbeeld graag onze fleecetruien meenemen,
voor de koudere gebieden. Deze truien nemen heel veel ruimte in,
daarom hebben we deze in een perszak gedaan.
Wat het vele in- en uitpakken ook vergemakkelijkt, is als er weinig
losse kleine spullen in zitten. Wij maken gebruik van kleine netzakjes,
zodat je precies kunt zien wat erin zit. Wat ook veel ruimte scheelt
is het gebruik van een sarong als badlaken (in plaats van een strandlaken).
Deze sarong kun je ook gebruiken als je in tempels je benen moet
bedekken en voor talloze andere dingen. De nieuwste tip die wij
weer hebben gekregen is het gebruik van hydrofiele luiers (ja, die
echte ouderwetse luiers) in plaats van douchehanddoeken. Deze 'luiers'
zijn heel erg dun, maar nemen wel veel vocht op. Bovendien zijn
ze ook sneller droog dan een gewone handdoek. Wij gaan de luiertest
doen en laten weten of het inderdaad goed werkt! Een andere ruimtegebruiker
is de hoeveelheid pillen en verbandmiddelen die je mee moet nemen.
Om te voorkomen dat ze nat worden en verpulveren, vervoeren wij
alle medicijnen in een stevige tupperwaredoos. Om die zo optimaal
mogelijk te vullen, halen we alle medicijnen uit de doosjes. Dit
scheelt enorm veel ruimte. Daarbij moet je wel opletten dat je alle
bijsluiters meeneemt en dat de houdbaarheidsdatum op de strips staat.
top
Hotelselectie
Er zijn een aantal criteria waarmee wij rekening houden als wij
een kamer in een guesthouse of hotel selecteren. Wij gaan vaak uit
van accomondatie die in de Lonely Planet staat aanbevolen. Dat is
absoluut geen garantie dat het logement correspondeert met de omschrijving
uit de reisgids. Het valt best vaak tegen. Ook wil het helemaal
niet zeggen dat andere, onbekende hoteletjes niet net zo goed of
beter zijn. Wel is een aanrader uit een reisgids meestal goed voor
de aanwezigheid van veel collega reizigers. Dat 'kan' een pré zijn.
Wij hebben een ontzettende hekel aan de zogenaamde 'touts' (commisiemannetjes),
die in grote drommen bij bus- of treinstations staan te wachten
om toeristen mee te sleuren naar het hotel van 'hun' broer, neef
of ander familielid. Wij gaan per definitie naar een hotel waar
we geen 'mannetje' van zien. Toch kan je soms best met een 'tout'
meegaan, het pakt niet altijd verkeerd uit. Als je maar weet waar
het betreffende hotel ongeveer zit zodat je niet in 'the middle
of knowhere' belandt. Zorg er ook voor dat je er niet vast zit aan
dit hotel als je het niets vindt. Omdat het mannetje commissie ontvangt
betaal je vaak een iets hogere prijs dan als je alleen bij een hotel
was aangekomen.
top
Bij het bekijken van een kamer gaan we inmiddels een hele checklist
af. We kijken of er electra is en een stopkontakt (voor de oplaadbare
batterijen), of de lampen werken (zeker als het een donkere kamer
is). Als er stroomvoorziening is, kan het verstandig zijn om te
vragen naar de frequentie van de 'powercuts' en of er een generator
aanwezig is (en of die dan aangaat) De dikte van de matras (die
vaak erg dun en hard is), Is er warm water (zelfs stromend koudwater
is er vaak niet)? Draai voor de grap de warmwaterkraan eens open.
Spoelt het toilet door. Is de warmwatervoorziening electrisch of
op zonne-energie (ivm powercuts of bewolking kan dat handig zijn
om dat te weten).
Andere belangrijke punten waarop een budget hotel scoort zijn de
mogelijkheden om te wassen (aanwezigheid van emmers, en ruimte om
de was op te hangen). Vaak nemen wij op wasdagen een kamer met eigen
badkamer. In gebieden met mooi weer, is het pretig als er een buiten
is (balkon, dakterras of tuin) waar je kunt zitten.
De locatie is natuurlijk ook van belang. De aanwezigheid van restaurants
in of bij het hotel. In het centrum van de activiteiten, of juist
dicht bij trein of busstation als je de volgende dag vroeg verder
reist. Let ook op of er in of naast het hotel bouwputten of andere
lawaaibronnen zijn (vaak wordt er 's nachts doorgewerkt)
Tenslotte is de prijs natuurlijk een belangrijk element. Onderhandelen
kan en moet bijna altijd. Probeer andere mensen in het hotel te
vragen wat zij betalen. Prijzen kunnen per periode en binnen een
land sterk verschillen. Grote steden en toeristen gebieden zijn
relatief duur. Zeker als je ergens een paar dagen wilt blijven,
is het belangrijk dat je je er prettig voelt, zelfs al moet je er
één gulden meer voor betalen. Ja, guesthouse selectie is een echte
wetenschap.
top
Postpaketten
Zeker als je wat langer reist, is het waarschijnlijk dat je wel
eens een pakketje zult versturen. Het kan handig zijn om na een
afgebakend 'koud' deel van je reis de warme kleding naar huis te
sturen. Ook boeken en reisgidsen wil je niet te lang meezeulen.
Deze kun je vaak ook inruilen; maar wij sturen ze altijd terug.
Daarnaast vormen souveniers meestal een substantieel onderdeel van
onze pakketten. Wij hebben over het algemeen goede ervaringen met
het versturen van pakketen via zeepost. Dit is bijna altijd het
goedkoopst, het duurt ongeveer twee à drie maanden en de pakketten
komen in princiepe altijd aan. Tot op heden hebben wij in elk land
wel een paket verstuurd; de voorwaarden zijn overal anders. Het
is dus verstandig om te informeren bij het postkantoor ter plaatse,
voordat je met je spullen aankomt. In Mexico moet het pakket worden
verpakt in bruin papier met touw eromheen, in Pakistan en India
moet er wit katoen om worden genaaid, terwijl in China en Thailand
je het beste een voorbedrukte postdoos van het postkantoor kunt
gebruiken. Sommige landen kennen maxima qua omvang en gewicht. Wel
heeft bijna elk land een hoge eerste kilo prijs of een bedrag aan
vaste kosten. Het is dus handig om wat kilo's bij elkaar te sparen,
want dat is relatief een stuk goedkoper.
Vaak zitten bij het postkantoor wel mannetjes die je kunnen helpen
met inpakken (sealen, zakken naaien, dozen, opvulmateriaal) en meestal
is dit het geld wel waard. Zelfs al kun je het op het postkantoor
in een zak laten naaien, dan is het vaak toch wel beter voor je
spullen als je het eerst in een doos verpakt. Het zoeken van een
doos is veelal niet echt makkelijk. Omdat dozen in arme landen voor
zoveel doeleinden worden gebruikt, is er bijna niet aan te komen.
top
Laat de doos open totdat de douane goedkeuring heeft gegeven (in
veel landen zit er een douanebeamte op het postkantoor). Om je pakket
niet te aantrekkelijk te maken, kun je beter een gemiddelde waarde
op het verzendformulier vermelden. De werkelijke waarde is voor
armere landen al snel heel hoog. Het enige nadeel daarvan is dat
je minder geld terug krijgt van de verzekering als het pakket kwijt
raakt. Vermeld ook altijd dat het een gift is en dat het 'NCW=Non
Commercial Value' heeft. Anders bestaat de kans dat de ontvanger
invoerrechten moet betalen.
Je kan bij 'afzender' een tweede adres in Nederland op geven. Als
het niet aankomt bij de geadresseerde, wordt het, als ze het 'return
sender' sturen tenminste gestuurd naar de 'afzender' in Nederland.
Onze pakketen uit Azie en Middden Amerika zijn tot op heden nog
altijd aangekomen, slechts eenmaal was de inhoud beschadigd (toch
niet goed ingepakt). We hebben echter wel verhalen gehoord dat mensen
al vijf maanden op hun pakket wachten. Er kan altijd iets misgaan,
dus wees voorzichtig met (emotionele) waardevolle spullen (nooit
foto's en negatieven bij elkaar bijvoorbeeld). In sommige landen
(bv Guatemala) wordt aangeraden gebruik te maken van een particuliere
service (bv DHL). Dit is echter absoluut geen garantie voor een
betere behandeling van je spulen!
Tenslotte, het versturen van een pakket is meestal een tijdrovende
bezigheid. Doe het niet op het laatste moment.
top
Overlandtrucks
Overal ter wereld, maar met name in Afrika zijn er groepsreizen
die met een eigen vrachtwagen rondtrekken. In Nederland zijn Afrash
en Afries bekenden, internationaal gezien is Exodus een grote aanbieder
hiervan. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat wij nooit met zo'n
overlandtruck zijn mee geweest, maar het wel hebben overwogen. Voor
zover wij dat kunnen beoordelen willen we een aantal voor- en nadelen
op een rijtje zetten, toegespitst op Afrika.
Een overlander biedt grote voordelen in Afrika, ten opzichte van
het openbaar vervoer, inzake veiligheid en bereikbaarheid van afgelegen
plekken, campings en nationale parken. Reizen per overlander kan
heel gezellig zijn, sommige groepen zijn heel hecht en hebben erg
veel plezier. Overlanders hebben wel de neiging om heel erg naar
de groep te trekken en integreren over het algemeen weinig met andere
groepen of individuele reizigers. Vaak kun je zowel korte trajecten
boeken, twee of vier weken, maar ook voor een hele 'expeditie';
in acht maanden dwars door Afrika. Realiseer je wel dat zo'n lange
periode met dezelfde mensen ook kan resulteren in irritaties en
het vormen van meerdere tegengestelde kampen in één groep. Bovendien
zijn er weinig expedities die daadwerkelijk dwars door Afrika gaan.
Negen van de tien vliegen over midden Afrika om weer op een andere
truck verder te gaan. Het voorzieningenniveau verschilt per organisatie.
Bijna allen kamperen, maar waar je bij de ene truck zelf boodschappen
moet doen en koken, heeft de andere personeel in dienst om te koken
en je tent op te zetten. De trucks worden nogal gefrequenteerd door
jonge en/of onervaren reizigers, hetgeen vaak wrevel veroorzaakt
bij de iets meer doorgewinterde reiziger. Gelukkig is de opzet meestal
flexibel en kun je uitstappen en op een later tijdstip weer instappen.
Naarmate de reis vordert gaan steeds meer mensen dit doen en is
de truck soms half leeg! Je betaalt van te voren voor het vervoer
en de reisleiding, als je uitstapt heb je dus wel dubbele reiskosten.
Ter plekke leg je geld in voor eten, overnachtingen en toegangsprijzen,
dus het kost je veel meer dan alleen de prijs van de truck! Het
welslagen van de reis wordt voor een groot deel bepaald door het
functioneren van de groep en de reisleiding en de overeenstemming
die er is over de route. Sommige reizen zijn zo flexibel dat de
route onderweg voor een groot deel wordt bepaald - hetgeen vaak
ook niet anders kan in Afrika - en dat levert nogal eens strubbelingen
op.
top
Eigen vervoer
Veel ervaren openbaar vervoer reizigers komen vaak niet op het idee
om een eigen vervoermiddel te kopen. Met uitzondering van landen
als Australië, Nieuw Zeeland en Canada daar regelen veel reizigers
wel eigen vervoer. Maar je kunt dit in veel meer landen doen. Met
name Afrika wordt druk bereisd door mensen in een eigen 4WD, bus,
motor of fiets. Maar ook routes door het Midden Oosten richting
Pakistan zijn populair. Fietsers tref je vanzelfsprekend overal
aan, omdat je die makkelijk per vliegtuig kunt vervoeren.
Het voordeel van een eigen auto (lees ook bus of motorfiets) die
je thuis koopt, is dat je zeker (kunt) weten dat deze technisch
in orde is. Ook kun je er op je gemak alles aan verbouwen en veranderen,
zodat je vervoersmiddel perfect is uitgerust voor de reis die je
gaat maken. Er zijn echter ook nadelen aan verbonden. Een auto met
alles erop en eraan is vaak extreem luxe in de landen waar je rond
gaat reizen en dus ook gevoelig voor diefstal en vernieling. Als
je niet helemaal overland naar bepaalde bestemmingen wilt of kunt,
dan moet je rekening houden met hoge transportkosten. Verscheping
van Europa naar Afrika kost al snel 3000 gulden (exclusief je eigen
vliegticket). Vaak wordt er niet erg voorzichtig met je spullen
omgesprongen, er is altijd wel wat schade. Verkoop van je auto in
het buitenland is vaak erg lastig (hoge importbelasting) en meestal
heb je een carnet nodig (niet goedkoop).
Het is ook mogelijk om lokaal een auto te kopen. In Afrika kan dat
bijvoorbeeld in Kenia of Zuid-Afrika. De prijzen zijn echter wel
relatief hoog en je hebt minder zekerheid over de technische staat
van de auto. Over het algemeen is het interieur wel iets eenvoudiger
en trekt een lokale auto minder de aandacht. Een Afrikaanse auto
heeft binnen Afrika geen carnet nodig. Er zitten erg veel voordelen
aan het reizen met je eigen vervoer. Je hebt altijd alles bij de
hand, je kunt zelf bepalen waar je heen gaat, kortom een grote vrijheid.
Het kan echter ook een zorgenkind zijn. Waar laat je je vervoersmiddel
met toebehoren als je iets wilt ondernemen waarbij je geen het vervoersmiddel
niet kunt gebruiken (het beklimmen van een berg, het bezoeken van
een eiland). Enerzijds zie je meer van de landen waar je reist,
omdat je overal kunt stoppen en niet afhankelijk bent van het openbaar
vervoer. Anderzijds mis je ook dingen, juist omdat je niet in dat
lokale busje geperst hebt gezeten en in het stadscentrum op ticketjacht
bent geweest.
top
In Afrika is heel veel mogelijk met eigen vervoer en je komt ook
veel andere reizigers tegen met eigen vervoer. Het blijft altijd
een probleem welke landen je wel en niet veilig kunt bereizen, maar
er zijn in elk geval behoorlijk wat verschepingsmogelijkheden. Azië
is iets lastiger. Door het Midden Oosten naar Pakistan gaat prima
(met carnet), daarna wordt het moeilijker (lees: vooral duurder).
China, India en Nepal vragen voor auto's hoge bedragen. Soms in
de vorm van een dagvergoeding, soms in de vorm van een percentage
van de nieuwwaarde van je vervoersmiddel (50%, 100% of 150%) om
te voorkomen dat het het voertuig in het betreffende land verkoopt.
Zie dat maar weer eens terug te krijgen (zeker als je een andere
grensovergang neemt). Burma is niet te passeren over land, dus als
je verder door Azië wilt, moet je of verschepen of door China. Australië,
Nieuw Zeeland en Canada leveren weinig problemen op, noch lokaal
gekocht of gehuurd, noch verscheept. Over Zuid Amerika hebben wij
echter geen informatie.
Wat heb je zoal nodig als je met je eigen vervoer reist? Dit is
geen allesomvattende opsomming, maar een aantal bruikbare tips.
Qua hulpmiddelen moet je denken aan een sterke sleepkabel, een highlift
en rijplaten (indien je woestijnachtige gebieden bezoekt), ook een
tweede reserve wiel, een plakset, extra binnenbanden en een compressor
zijn aan te raden. Natuurlijk zijn een kompas, goede kaarten, een
watertank, jerrycans met benzine en stofdichte kratten onontbeerlijk.
Gasflessen zijn soms moeilijk te krijgen of te vullen, een brander
op kerosine is de oplossing (overal verkrijgbaar). Veel reizigers
hebben een daktent of kunnen slapen in de auto, dit is geen must
maar kan wel erg handig zijn. Reserve onderdelen voor je vervoersmiddel
zijn niet overal verkrijgbaar, neem daarom vitale onderdelen mee,
of materiaal om tijdelijke reparaties uit te voeren (vloeibaar staal,
siliconen pasta voor noodpakkingen, extra bedradingen, tape) en
het nodige gereedschap.
top
|